Тітенко Ольга

Казка є невід`ємним елементом у вихованні дітей. Вона доступною мовою вчить дітей життя. Діти беруть з них багато корисних для себе знань: перші уявлення про час та простір, про зв`язки людини з природою, з предметним світом. Казки дозволяють дитині вперше відчути хоробрість і стійкість, побачити добро і зло [1,с.3]. Мета статті: визначити вплив казки на виховання та розвиток дошкільника. Це питання досліджувало багато вчених та філософів усього світу. Зокрема,видатний український педагог В.О. Сухомлинський у книзі «Серце віддаю дітям», Л.Б. Фесюкова «Воспитание сказкой», А.Н. Афанасьев, К.Д. Ушинський та багато інших. Розглянемо казку як художній твір. Казки – це колективно створені і традиційно зберігаються народом усні прозові художні розповіді такого реального змісту, що по необхідності вимагає використання прийомів неправдоподібного зображення реальності. Вони не повторюються більше ні в якому іншому жанрі фольклору.
 Тисячі років казка накопичувала духовний досвід народу, здійснювала вплив дивовижної сили на людську душу, виховувала, допомагала ставати мудрішими. В ній поєднались основи народної етики, віками вироблені правила моралі, загальнолюдські ідеали.
На думку В.Сухомлинського, казка – активне естетичне мистецтво,яке захоплює усі сфери духовного життя дитини: розум, почуття, уяву , волю. Казковий жанр розвиває мислення кожної дитини, сприяє створенню інтелектуальної атмосфери в дитячому колективі.
Сучасними дослідниками ведеться пошук шляхів і засобів виховання моральних почуттів дітей. С.А.Литвиненко розкриває ефективність формування цих почуттів у дітей через цілеспрямованість, систематичність гуманістичного впливу засобом казки[4]. Дослідження психологів (Л.С.Виготський, Б.М.Теплов) та педагогів (А.М.Богуш, Н.П.Сакуліна, Є.О.Фльоріна) доводять, що творча діяльність відповідає потребам та можливостям дітей дошкільного віку, та визначають, що головна її цінність не в створенні певного продукту, а в самореалізації та самовдосконаленні дитини. Як вважають багато педагогів світу, чим раніше й міцніше сформується у дітей уявлення про дружбу, повагу, відданість, самопожертву і т.д., тим менш демонстративно-негативними будуть їхні вчинки у майбутньому .

Базова програма розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» визначає однією з вкрай важливих і актуальних проблем – розвиток словесної творчості дошкільнят. У стихійному пошуку нових методів і технологій, спрямованих на його реалізацію, незаслужено поза увагою залишається такий ефективний і перевірений часом засіб розвитку словесної творчості як казка. А саме казка як найкраще активізує дитячу уяву і творчість, служить зразком зв`язної розповіді і літературної мови, джерелом образів і сюжетів.
Провідними засобами розвитку словесної творчості є: природа, фольклор, іграшки, театралізована діяльність, ілюстрації, розвиток поетичного слуху. Поряд з тим одним з найбільш ефективних та доступних засобів розвитку словесної творчості є казка, яка служить зразком побудови зв`язної розповіді, яскравих образів, літературної мови. Вона активізує дитячу фантазію, спонукаючи до творчості. У науковій літературі широко представлено систему методів роботи з казкою.
 Розглянемо одну з методик роботи з казкою:
 -придумування продовження казки;
 -зміна кінцівки казки;
 -спільне розв`язання проблемного питання,поставленого до казки;
 -зміна ситуацій у знайомих казках;
 -зміна характерів персонажів казки;
-складання казки з персонажами з інших казок;
 -складання нової казки за допомогою різних опорних елементів: малюнків, відео, схеми [6, с.11].

Однією з важливих задач є формування екологічної культури дітей, починаючи ще з раннього віку. Казка доносить до дитини уявлення про природу: звірів, квітів, дерев і т.д.[1, с.18]. Казка може носити й лікувальні цілі. Для цього є спеціальна форма роботи – казкотерапія. Казкотерапія – це створення особливої казкової атмосфери, яка робить мрії дитини дійсністю, дозволяє дитині вступити у боротьбу зі своїми страхами, комплексами. Казку для казкотерапії слід складати для кожної дитини окремо, з урахуванням її особливостей, відштовхуючись від тих проблем та страхів, які притаманні конкретній дитині. Така казка повинна надати малюку можливість вдатися до самоаналізу. Головний герой переживає ті ж емоції, що і малюк, долає ті ж страхи та комплекси, знаходить виходи із проблемної ситуації. Таким чином, дитина порівнює себе з персонажем, аналізує його поведінку і , як результат, вчиться долати труднощі у реальному житті. Надаємо перелік казок під час читання яких, вирішуються вище описані нами завдання: Казкові твори Які якості виховує у дитині «Коза-дереза» Порядність, щирість, люб`язність, чуйність, товариськість, повага до друзів. «Цап та баран» Доброта, порядність, щирість у стосунках, дружелюбність, поступливість. «Лисичка та Журавель» Доброта, порядність. Товариськість, щирість, гостинність. «Телесик» Любов та повага до батьків, порядність, чуйність, сміливість, мужність. «Кирило Кожум`яка» Повага до старших, доброта, чуйність, відвага, взаємодопомога, товариськість. «Котигорошко» Шанобливе ставлення до матері, любов др землі, порядність, чуйність, хоробрість, мужність. Отже, для дитини казка – це його життя. Це різнокольоровий, рівнодійовий світ, де дитина є головним героєм, який протистоїть злу і допомагає добру. Казка готує дитину до майбутнього життя в реальному світі та показує на прикладах подолання труднощів. Формує моральні якості, які залишаться з дитиною на все життя. Необхідно пам`ятати батькам та педагогам важливість читання казок, віршиків, гратися з дитиною та вміти аналізувати власні дії.

Немає коментарів:

Дописати коментар