Походня Ірина, Ненад Людмила

Дослідник - практик
Методи роботи
Учитель спрямовує дітей на усвідомлення їх навчання й розуміння того, що вони самі можуть впливати на власний успіх у навчанні, а також залучає до експериментів, досліджень, активної співучасті у розв'язанні проблем у взаємодії з дорослими та іншими дітьми. Відправною точкою дитячих досліджень є явища та події, які близько пов'язані із середовищем життя дітей та з їх набутим досвідом. Діти тренуються розмірковувати над причиною взаємозв'язків і робити висновки. Діяльність вихованців має бути цілеспрямованою та стимулюючою.
Робота в дошкільній освіті базується на ігровій діяльності, яка відбувається відповідно до рівня розвитку кожної дитини, що також стимулює лінгвістичні здібності в дітей, їх потенціал до вивчення нового. Діяльність включає дитячі потреби, відбувається через гру й уяву. Суттєві методи роботи комбінуються з різними гуманітарними предметами, дитячим досвідом і набутими знаннями.
Основні предмети
Мова
Дошкільна освіта Фінляндії спрямована на розвиток дитячого мислення, комунікабельності, емоційності та взаємодії навичок за допомогою мови. Таким чином зміцнюються дитяче емоційне життя, творчість і самоповага.
Дітей заохочують і направляють для того, щоб дати їм можливість поступово зростати серед активних слухачів і мовців у різних щоденних комунікативних і навчальних ситуаціях. Діти починають звикати вести бесіди, обговорювати свої почуття, надії, думки та висловлювати свої спостереження усно. Вони стають добрими слухачами та оповідачами. Як члени груп, вихованці звикають слухати мову дітей і дорослих, беруть участь у бесіді та чекають своєї там, де необхідно.
Дітям читають і розповідають казки, розповіді, вірші, оповідання для того, щоб надати їм можливість насолодитись тим, що вони чують та отримують для роздумів. Вони починають розуміти значення того, що читають, навчаються ставити запитання, робити висновки й оцінювати те, що почули.
Природничі науки
Вивчення природного навколишнього середовища допомагає дітям зрозуміти оточуючий світ, підтримувати розвиток процесів мислення та навчання, консолідувати засновані на досвіді емоційні стосунки із природою, іншими видами оточення.
Природнича освіта в дошкільному навчанні покликана формувати в дітей уміння розуміти та розрізняти природне середовище і середовище, створене людиною, різних людей, їх культури, усвідомлювати наслідки їх особистих дій у найближчому оточенні. Діти навчаються безпосередньо використовувати біологічну розмаїтість і красу навколишнього середовища у своїх учинках, піклуються про оточуючий світ.
Передумовою для розвитку сприятливих стосунків дитини з навколишнім середовищем є те, що вихованці сприймають це середовище як безпечне та цікаве місце для дослідження та гри. Надбання знань у сфері природного середовища базується на проблемно-орієнтованому підході, який бере свої витоки в подіях, фактах і феноменах, пов'язаних із навколишнім світом.
Хоча навчання займає певне місце в соціальній взаємодії з іншими дітьми, кожна дитина бере активну участь у отриманні інформації та будує своє особисте розуміння через різні значення. Дітей підтримують у формуванні запитань та отриманні відповідей на них. Через спостереження та почуття вони сприймають інформацію про навколишній світ, використовують різні допоміжні засоби, приладдя та вимірювальні прилади. Вихованці також навчаються описувати, порівнювати, класифікувати, відбирати інформацію і результати, отримані шляхом спостереження та вимірювання. На їх основі учні навчаються формувати загальні уявлення, робити висновки та знаходити пояснення. Вони тренуються записувати спостереження та результати, а також представляють їх через малювання, розповіді або драматизацію. Теми або проблемні питання обираються з таких галузей природничих наук: люди та їх взаємовідносини з навколишнім світом, організми та їх природне середовище, Земля та Всесвіт, субстанції та матеріали в оточуючому середовищі, збереження енергії.
Розвиток загальних уявлень і вивчення природничих наук плануються у формі інтегрованих тем або питань, наближених до сфери дитячого життя. Проте теми обираються таким чином, щоби забезпечити дитині можливість будувати її власне бачення світу й отримувати навчальні компетентності, що сприяють розвитку розуміння процесів життєдіяльності.
Здоров'я
Дошкільне виховання Фінляндії підтримує засади фізичного, психологічного, соціального здоров'я та розвитку дитини. Дітям необхідно допомагати бути свідомими у стосунках з іншими людьми та навколишнім світом шляхом забезпечення їх позитивним досвідом. Дитяча здатність розуміти та брати відповідальність за власне здоров'я та безпеку формується у природних щоденних ситуаціях. Учнів виховують так, щоби вони зростали та розвивались безпечно в безпосередньому середовищі. Таким чином, воно зорієнтоване на піклування про власне здоров'я та щоденну особисту гігієну. У дітей виробляються звички споживання здорової їжі, формуються правила поведінки за столом. Отже, кожна дитина у своєму вихованні спрямовується на позитивні, емоційно здорові стосунки з людьми з уникненням насильства. Розвиток дітей підтримується забезпеченням гармонійного балансу між роботою та відпочинком.
Фізичний розвиток
Для збалансованого росту, розвитку та здоров'я дитини необхідні різноманітні фізичні вправи. Фізичний стан, контроль рухів і основні рухові навички тренуються через вправи й ігри, що відбуваються у повсякденній діяльності. Крім фізичних вправ діти забезпечуються можливостями для самомотивації фізичної діяльності та гри. Їх підтримують незалежно або у групах, допомагають зрозуміти важливість впливу фізичних вправ на добре самопочуття та здоров'я людини.
Мистецтво та культура
У дошкільному навчанні музична та мистецька діяльність формує значну частину дитячого емоційного, практичного та когнітивного розвитку. Дитяча творчість, уява та самовираження розвивається через малювання, музику, виконання поробок, театр, танці та рухи. Вихованцям надаються можливості участі в театралізації та обговоренні свого артистичного досвіду. У дослідницькій та експериментальній театральній діяльності або у грі діти знаходять інформацію про себе та феномени навколишнього світу.
Таким чином, вони забезпечуються підтримкою їх артистичної діяльності, що сприяє розвитку чутливості, сприйняття та просторової орієнтації. Дитячі пізнавальні процеси стають глибшими, розвиваються мислення та навички вирішення проблем. Дітям надається можливість самопізнання завдяки засобам спілкування та практики в його використанні. Педагоги розглядають із вихованцями предмети живопису, обговорюють їх смислове наповнення та візуальне вираження. Також дітей заохочують висловлювати свої думки словами та шляхом драматизації, через наголос і тембр голосу, вирази, жести та рухи тіла. Підтримується зміцнення дитячої національної приналежності, розуміння культурної спадщини. Дітям допомагають оцінювати та зберігати естетичні, культурні цінності природного та створеного людиною світу, матеріального середовища.


Дослідник-теоретик

У Фінляндії існують такі типи дошкільних закладів:
— народні дитячі садки. Вони виникли найдавніше, будучи покликаними допомагати у вихованні дітей сім'ям, у яких батьки працюють. Поширеними є денний догляд за дітьми у сім'ях, відкриті дитячі садки, пересувні дитячі садки (на зразок сезонних), дошкільні заклади для дітей із проблемами фізичного і психічного розвитку;
— сімейні дитячі садки, їх призначення полягає в організації сімейного догляду за дітьми. Вихователі повинні мати спеціальну підготовку;
— відкриті дитячі садки. Працюють за типом ігрових майданчиків, куди батьки приводять дітей для прогулянок, спільних ігор з однолітками;
— дошкільні дитячі будинки. Робота їх розгортається за принципом життя великої сім'ї.

Головні цілі та зміст дошкільної освіти
Мета фінської дошкільної освіти визначається можливостями розвитку та навчальним потенціалом кожної дитини індивідуально, з одного боку, та потребами суспільства, з іншого. Тому серед завдань дошкільної освіти визначаються такі:
дитячу позитивну самооцінку необхідно підсилювати, і їх уміння вчитись буде розвиватися. Вони будуть засвоювати базові вміння, знання та можливості з різних сфер навчання у відповідності з їх віком і потребами. Навчання через гру є дуже важливим, бо діти будуть учитись розуміти важливість рівноправних груп у навчанні. Вони збережуть радість від ентузіазму до навчання та зустрінуть нові навчальні проблеми сміливо і творчо;
діти вчитимуться, як розмірковувати над тим, що є погано, а що ні. Їх дії як відповідальних членів суспільства будуть підсилюватись. Вони будуть дотримуватись, правил співіснування та передавати їх іншим, засвоять норми суспільства і зрозуміють їх важливість як частини щоденного життя, навчаться контролювати себе краще та боротися зі щоденними ситуаціями, розуміти рівність і сприймати різноманітність людей. Вони навчаться, як зберігати здоров'я та достаток у відповідності з їх віком;
дитяча мовознавча та культурна особистість, їх можливості виражати себе по-різному повинні підсилюватись і розвиватись. Вони ознайомлюватимуться з різними формами мистецтва, місцевими та загальнокультурними традиціями;
діти повинні цікавитися природою та залежністю людини від неї, бути відповідальними за природу та створене людьми середовище.


Немає коментарів:

Дописати коментар